Projekt Místní akční plán vzdělávání (dále jen MAP) je založen na vybudování funkčního partnerství aktérů rozvíjející předškolní a školní vzdělávání a na vybudování udržitelného systému komunikace pro zvýšení kvality vzdělávání ve vymezeném regionu. MAP je součástí tzv. akce KLIMA primárně zaměřené na rozvoj kvalitního a inkluzívního vzdělávání dětí a žáků do 15 let. Spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání povede k řešení místně specifických problémů a potřeb.
Projekt MAP řeší absenci dlouhodobého systémového přístupu k rozvoji vzdělávání na úrovni škol ve vymezeném území pro realizaci MAP v ORP Hořice, která by byla podporována jednotnou koncepcí metodické podpory v souladu se systémovými opatřeními na úrovních vyšších. A to tak, aby ve výsledku z dlouhodobého hlediska vedla ke komplexním pozitivním změnám ve vzdělávání. V regionu působí mateřských a základních 24 škol a další instituce. Školám často chybí vize rozvoje odrážející potřeby, které by vyplývaly ze společného dialogu, koordinované spolupráce a vzájemné podpory mezi jednotlivými aktéry v území. Kompetence učitelů a ředitelů není v tomto směru rozvíjena ani motivována systémem financování a nevhodným zacílením na konkurenci vzdělávacích institucí. Motivace pedagogů k zajištění kvality všech škol není ani známou ani sdílenou hodnotou. V důsledku toho nefunguje trvalá a otevřená zpětná vazba ke zřizovatelům a uživatelům.
Jen málo jsou zapojovány další zájmové skupiny ovlivňující oblast vzdělávání, nevyužívá se plně potenciál regionu a ekonomika spolupracujícího partnerství, kde se mohou investice, znalosti, změny a zkušenosti sdílet v udržitelném systému. Rodiče, nestátní organizace a sociální služby nejsou aktivně zapojovány do spolupráce se školou a neformálními vzdělávacími organizacemi. V území projektu MAP nebylo doposud budováno partnerství, které by definovalo největší problémy v území a zároveň model, jak tyto problémy na úrovni škol formou návazných projektů řešit pro zlepšení celého místního vzdělávacího systému. Projekt MAP řeší tyto jmenované problémy koncepčně s apelem na jejich udržitelnost a maximální provázanost s úrovní systémovou, s primárním cílem rozvíjet motivující strukturu zaměřenou na maximální úspěch pro každého žáka a každého učitele a na trvalý pedagogický rozvoj celé školy.
V průběhu řešení témat MAP se v projektu scházejí Pracovní skupiny. V první fázi projektu se scházely dle témat sestavených na základě prvního setkání a tvorby myšlenkových map problémů vzdělávání v regionu. Následně se setkávaly skupiny rozdělené dle předškolsního, základního a neformálního vzdělávání odděleně. Následně se nad problémy setkávají PS společně a začaly vznikat minitýmy na specifická témata. Setkání pracovních skupin navrhují týmu MAP a Řídicímu výboru MAP opatření a akce směřující k posunu a zlepšení daných problémů a navrhují aktivity pro Akční plán MAP.
Soubory ke stažení
V rámci rozjezdu konkrétních řešení a rozpohybování hledání cest ke změně kvality vzdělávání se v rámci pracovních skupin ujímají konkrétních aktivit tzv. minitýmy. Řeší jednotivé konkrétní oblasti a s podporou týmu se snaží o nalezení řešení, komunikaci s veřejností a dotčenými školami, snaží se najlézt formát, kterým téma otevřít větší komunikaci. Posutpně začínají pracovat týmy na témata:
V průběhu realizace projektu Místní akční plán vzdělávání pro ORP Hořice vznikaly nejrůznější výstupy, které jsou pro využití veřejností publikovány. Návštěvníci stránek MAS Podchlumí z. s. mají možnost si jednotlivé výstupy prohlédnout, pročíst nebo stáhnout.
Dotazník v rámci snahy o zkvalitnění stravy dětí a žáků ve školních jídelnách na Hořicku. Dotazník již skončil 15. května 2017. Cílem dotazníku bylo zjistit názor veřejnosti na stravování ve školních jídelnách na Hořicku. Dotazníkové šetření bylo realizováno v rámci Místního akčního plánu vzdělávání pro ORP Hořice, realizovaného Místní akční skupinou Podchlumí. V rámci aktivit Místního akčního plánu se snažíme o zkvalitnění stravy našich dětí. Dotazník byl určen především pro rodiče dětí, kteří se stravují ve školních jídelnách na Hořicku, ale vítány jsou i názory široké veřejnosti. Vyplněním dotazníku nám můžete pomoci v prosazování zdravé a chutné stravy pro děti ze základních a mateřských škol.
Vyhodnocení dotazníku: Stravovani_151135476916.766.pdf
Nad tématy, která vyšla jako regionálně důležitá, jsme uspořádali Kulaté stoly s účastí všech zájmových skupin.
Osvědčené tipy učitelů 1. stupně – výlety, programy do škol, školení
V rámci Místního akčního plánu vzdělávání pro ORP Hořice byly vytvořeny dokumenty, které slouží ke sdílení zkušeností ze školení, výletů a programů pro první stupeň základní školy. Umožňují učitelům podělit se s ostatními o příjemné zážitky a zkušenosti a naopak načerpat inspiraci od ostatních. V rámci minitýmu ke sdílení zkušeností pedagogů vznikly otevřené přehledy kam můžete jak nahlížet, tak doplnit své. Jsou zaměřeny na různá témata a členěny uvnitř.
Nejkonkrétnějším strukturovaným dokumentem MAP je akční plán, který popisuje jakými opatřeními a aktivitami lze dosáhnout cílů Strategie MAP. Akční plán umožňuje navrhovat vhodné aktivity a sledovat vývoje potřeb těchto aktivit v regionu (bez nároku na ukládání povinností) a vztahovat je k dosahování indikátorů k plnění cílů. Pro konkrétní postup jsou pak více rozpracovány aktivity v přibližně ročním horizontu v Ročním akčním plánu (RAP).
Součástí činnosti projektu byl i proces sebehodnocení zaznamenaný v "Průběžné a Závěrečné sebehodnotící zprávě příjemců MAP". Průběžná evaluační zpráva je zveřejněna zde. Závěrečná evaluační zpráva je zveřejněna zde: Evaluace.Zaver [PDF, 6017 kB]